blije klanten
In balans door Takttijd: Uitleg, voorbeelden en tips!
Voor velen geldt dat werkdagen verschillen qua drukte. Misschien heb je het de ene dag lekker rustig, kun je op het gemak een koffietje drinken met collega’s en doe je alvast wat voorwerk. De andere dag daarentegen heb je niet eens tijd om te lunchen. Herkenbaar? De oorzaak die hierachter zit is meestal een disbalans […]
Het Ishikawa model: Alles wat je moet weten
Het Ishikawa diagram wordt ook wel het Fishbone model of het cause-and-effect diagram genoemd. Het diagram helpt om de grondoorzaken van specifieke problemen te achterhalen en op te lossen. Daarnaast is het Ishikawa diagram één van de zeven basisinstrumenten voor kwaliteitsverbetering. In deze blog zullen we verder ingaan op het model. We gaan kijken naar […]
Voice of the Customer uitgelegd (tips + voorbeelden)
Als een organisatie het doel heeft om de klant centraal te stellen, is de Voice of the Customer (VoC) een belangrijke tool. Wanneer je voldoet aan de VoC, begrijp je wie je klanten zijn, wat ze van je product of dienst verwachten en kun je aan al deze verwachtingen voldoen. Wanneer je een klantgerichte organisatie […]
Six Sigma: Wat houdt het precies in? (inclusief video)
Wellicht heeft u zich weleens afgevraagd wat het begrip ‘Six Sigma’ betekent, waar het vandaan komt en wat de verschillen zijn met de Lean methodiek. Hierin bent u niet de enige. Zo worden Lean en Six Sigma vaak samen gebruikt, maar is er wel degelijk een verschil tussen de twee termen. Zo is Lean afkomstig […]
Flow en One Piece Flow (+ voorbeelden & voordelen)
Binnen de Lean filosofie wordt ‘One Piece Flow’ ofwel ‘Flow’, gezien als één van de beste en meest snelle manieren waarbij diensten en producten gerealiseerd kunnen worden. Hierbij staat continue doorstroming centraal. Het onderstaande filmpje maakt duidelijk wat het fenomeen inhoudt en hoe het proces van Flow verloopt. Voorbeelden van Flow Voordat we gaan kijken […]
Lean versus Six Sigma: De beste keus voor jou!
Lean en Six Sigma zijn goede tools om processen mee te verbeteren. Op dit moment staan de twee methodieken aan de top als het gaat om procesverbetering. Hoewel ze veel van elkaar verschillen en ieder zijn voor- en nadelen heeft, zijn ze beide zeer effectief. Om te kunnen zien wat al deze verschillen zijn, hebben […]
Een OCAP opstellen: Wat is het? (+tips)
Een OCAP, wellicht heb je er al eens van gehoord. OCAP is de afkorting voor ‘out of control action plan’. Wanneer er iets mis dreigt te gaan binnen een proces van een organisatie, helpt het out of control action plan daarbij. Zo zorgt het voor een overzichtelijke verbetering van het proces, waardoor je continue verbetering […]
10 voordelen van een Green Belt training
De Green Belt is één van de Lean Six Sigma trainingen. Voor organisaties is het tegenwoordig een begrip geworden om een dergelijke training te volgen. Dit brengt voor mensen nog veel vragen met zich mee. Vragen als ‘Wat zijn de voordelen van Six Sigma trainingen?’ of ‘Is Lean Six Sigma wel toepasbaar binnen mijn organisatie?’ […]
De Green Belt: Alle 20 kenmerken op een rijtje
We zien tegenwoordig veel verschillende Belts binnen de Lean methodiek, maar wat betekenen ze, waar staan ze voor en wat zijn alle kenmerken? Vergelijk het eens met de banden die je krijgt bij judo, waarbij je steeds een nieuwe kleur band krijgt naarmate je niveau stijgt. Bij de Lean trainingen is dit niet anders. Zo […]
De Control Chart: methode, uitleg en voorbeelden
De control chart (ofwel regelkaart), is een grafiek die verschillende trends, verschuivingen of patronen weergeeft in de output van een proces over tijd. Het doel? Kijken of een proces ‘in control’ is. Het is een essentieel onderdeel binnen de Lean Six Sigma methodiek. In deze blog bespreken we dan ook de Control Chart uitvoerig. Je […]