Slimmer werken,
blije klanten

Het Ishikawa model: Alles wat je moet weten

Het Ishikawa diagram wordt ook wel het Fishbone model of het cause-and-effect diagram genoemd. Het diagram helpt om de grondoorzaken van specifieke problemen te achterhalen en op te lossen. Daarnaast is het Ishikawa diagram één van de zeven basisinstrumenten voor kwaliteitsverbetering.

ishikawa

In deze blog zullen we verder ingaan op het model. We gaan kijken naar het ontstaan, de meest voorkomende variant, de toepassing en 6 redenen waarom het een succesvolle tool is om toe te passen binnen je organisatie.

Het ontstaan van Ishikawa

Als we kijken naar het ontstaan van Ishikawa, moeten we teruggaan naar het jaar 1982. Binnen de organisatie Kawasaki was op dat moment de Japanse hoogleraar Kaoru Ishikawa werkzaam. Hij zag steeds vaker gefrustreerde medewerkers. Dit was het gevolg van de onmacht die ze ervaarden wanneer er grote fouten aan het licht kwamen. Zijn reactie? Hij ontwikkelde een model waarin hij een grote fout opdeelde in meerdere kleinere oorzaken. Hierdoor werd het voor medewerkers makkelijker om een probleem te analyseren. Het werd zelfs mogelijk om de medewerkers het probleem zelf op te laten lossen, omdat de belangrijkste grondoorzaken bekend waren. Deze methode van werken werd (en wordt nog steeds) het Fishbone model genoemd.

De meest voorkomende variant

Binnen de Ishikawa methode, zijn er veel varianten in de omloop. Toch is er één variant die (voornamelijk binnen productiebedrijven) het meest gebruikt wordt, namelijk het 6M Fishbone model.

ishikawa

In dit model wordt er eerst een probleem vastgesteld. Vervolgens wordt dit probleem onderverdeeld in mogelijke oorzaken. Deze oorzaken worden onderverdeeld in een aantal categorieën: Methodes, Machines, Mensen, Materialen, Metingen en Moeder natuur. Bij bepaalde gevallen worden de categorieën Management en Onderhoud ook nog toegevoegd.

De toepassing

Je zult er vast weleens te maken mee hebben gehad: Je bent van plan om te gaan brainstormen met collega’s en loopt vast door het gebrek aan structuur. Hierdoor wordt het lastig om problemen vast te stellen en op te lossen.
Daarom is het belangrijk om je brainstorm te kaderen. Met behulp van het Fishbone model kom je tot een gestructureerde brainstormsessie. Zo kom je snel bij verschillende oorzaken van het probleem, die je normaal wellicht over het hoofd zou hebben gezien.

ishikawa

Maar hoe pas je het model toe? In de volgende drie stappen krijg je te zien hoe je gemakkelijk en succesvol een dergelijk model opstelt:

  1. Plak de probleemstelling op de kop van de vis;
  2. Kijk naar de mogelijke oorzaken en creëer hieruit een aantal hoofdcategorieën;
  3. Verdeel de hoofdcategorieën onder in kleinere oorzaken. Dit kan door steeds “waarom” te vragen of “wordt veroorzaakt door” te beantwoorden.

Waarom Ishikawa?

Ishikawa is ontstaan uit de behoefte om medewerkers te helpen bij probleemoplossingen en ze te betrekken in het verbeterproces. Het is een laagdrempelige methode waarbij er volgens de bottum-up structuur grote verbeterslagen gerealiseerd worden. Hieronder geven we je nog 6 andere redenen om Ishikawa toe te passen binnen je organisatie:

  • Wanneer je doelgericht een oplossing bedenkt die een geheel probleem oplost in plaats van een deel van het probleem;
  • Wanneer je op zoek bent naar de relatie tussen verschillende oorzaken van een probleem;
  • Ishikawa is een teamactiviteit. Dit heeft als gevolg dat er een gemeenschappelijk begrip komt van het probleem;
  • Als je de nodige verbeterprojecten wilt achterhalen;
  • Wanneer je je medewerkers inzicht en invloed wilt bieden binnen hun eigen verbeteringsproces;
  • Wanneer je zoekt naar mogelijke oorzaken binnen een proces, uitkomst, probleem of situatie.

Meer weten?

Wil je meer weten over het belang van het Ishikawa diagram en hoe je het zelf toepast? Of heb je een andere vraag met betrekking tot een van de vele Lean tools? Vraag dan ons gratis E-book aan!


Ook interessant: