Slimmer werken,
blije klanten

Poka Yoke: dé tool die defecten voorkomt

Gepubliceerd op

Poka Yoke is een techniek ontwikkeld vanuit het Toyota Productie Systeem (later bekend als Lean) via Jidoka (het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen processen). Poka Yoke is een eenvoudige en goedkope techniek, waarmee je defecten kunt aanwijzen en kunt voorkomen. De tool wordt daarom ook wel ‘mistake proofing’ genoemd. Het ontstaan van Poka Yoke Poka […]

Lean huis

Het Lean Huis: Bouw je weg naar succes!

Gepubliceerd op

Het Japanse merk Toyota is de stichter van het Toyota Production System. Dit fenomeen is later ook wel bekend geworden als Lean, de filosofie waar we bij Bureau Tromp veelvuldig gebruik van maken. Lean is uitgegroeid tot een waar succes en kan toegepast worden op vrijwel elke organisatie. Met behulp van het Lean huis bouw […]

klantwaarde

Alles over klantwaarde in 2 minuten!

Gepubliceerd op

Binnen de Lean filosofie staat de klant centraal. De klant is een van de belangrijkste factoren voor als je de Lean filosofie goed wil uitvoeren. Daarom is het van belang om klantwaarde te creëren en klantgericht te opereren. Wanneer je als organisatie een continue ontwikkeling wilt doormaken, dien je dus aan kritische en veranderende klantwensen […]

Het KANO-model in de praktijk

Gepubliceerd op

Zoals in meerdere blogs al is vermeld, staat de klant centraal binnen Lean en Lean Six Sigma. Volgens de zogeheten “Voice of the Customer” is het van belang om te kijken naar waar een product of dienst aan moet voldoen volgens de klant. Makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen denken vaak al te weten wat de […]

Lean

De 6 stappen van Lean

Gepubliceerd op

Lean is een methodiek die ervoor zorgt dat de verspillingen binnen je organisatie geëlimineerd worden. Daarnaast staan de klant en de toegevoegde waarde van het product centraal.  Deze waarden worden vastgesteld aan de behoeften van de klant, omdat een klant alleen een product wilt aanschaffen wanneer het een bijdrage levert aan de wensen. Het doel […]

Takttijd

In balans door Takttijd: Uitleg, voorbeelden en tips!

Gepubliceerd op

Voor velen geldt dat werkdagen verschillen qua drukte. Misschien heb je het de ene dag lekker rustig, kun je op het gemak een koffietje drinken met collega’s en doe je alvast wat voorwerk. De andere dag daarentegen heb je niet eens tijd om te lunchen. Herkenbaar? De oorzaak die hierachter zit is meestal een disbalans […]

fishbone

Het Ishikawa model: Alles wat je moet weten

Gepubliceerd op

Het Ishikawa diagram wordt ook wel het Fishbone model of het cause-and-effect diagram genoemd. Het diagram helpt om de grondoorzaken van specifieke problemen te achterhalen en op te lossen. Daarnaast is het Ishikawa diagram één van de zeven basisinstrumenten voor kwaliteitsverbetering. In deze blog zullen we verder ingaan op het model. We gaan kijken naar […]

Voice of the customer

Voice of the Customer uitgelegd (tips + voorbeelden)

Gepubliceerd op

Als een organisatie het doel heeft om de klant centraal te stellen, is de Voice of the Customer (VoC) een belangrijke tool. Wanneer je voldoet aan de VoC, begrijp je wie je klanten zijn, wat ze van je product of dienst verwachten en kun je aan al deze verwachtingen voldoen. Wanneer je een klantgerichte organisatie […]

Six Sigma

Six Sigma: Wat houdt het precies in? (inclusief video)

Gepubliceerd op

Wellicht heeft u zich weleens afgevraagd wat het begrip ‘Six Sigma’ betekent, waar het vandaan komt en wat de verschillen zijn met de Lean methodiek. Hierin bent u niet de enige. Zo worden Lean en Six Sigma vaak samen gebruikt, maar is er wel degelijk een verschil tussen de twee termen. Zo is Lean afkomstig […]

Flow

Flow en One Piece Flow (+ voorbeelden & voordelen)

Gepubliceerd op

Binnen de Lean filosofie wordt ‘One Piece Flow’ ofwel ‘Flow’, gezien als één van de beste en meest snelle manieren waarbij diensten en producten gerealiseerd kunnen worden. Hierbij staat continue doorstroming centraal. Het onderstaande filmpje maakt duidelijk wat het fenomeen inhoudt en hoe het proces van Flow verloopt. Voorbeelden van Flow Voordat we gaan kijken […]