Slimmer werken,
blije klanten

Het Lean Huis: Bouw je weg naar succes!

Het Japanse merk Toyota is de stichter van het Toyota Production System. Dit fenomeen is later ook wel bekend geworden als Lean, de filosofie waar we bij Bureau Tromp veelvuldig gebruik van maken. Lean is uitgegroeid tot een waar succes en kan toegepast worden op vrijwel elke organisatie. Met behulp van het Lean huis bouw jij je weg naar succes!

Lean cursus

Bij Lean is het van belang om stapsgewijs te werken. Het Lean huis is een middel dat helpt om Lean stapsgewijs toe te passen bij iedere organisatie en helpt je visueel te laten zien hoe je een ondersteunende organisatiestructuur bouwt. Denk aan het bouwen van een echt huis. Je begint niet met het bouwen van het dak natuurlijk, dan stort het huis in als een Jenga puzzel. Je start met een bouwtekening waarin je het einddoel op papier zet. Vervolgens begin je met bouwen. Eerst de fundering, dan de muren en tot slot het dak.

Lean huis

Geschiedenis van het Lean huis

Vanaf de 2e wereldoorlog tot en met de jaren ’70 maakte Toyota een immense groei door. De Lean filosofie die er toegepast werd, was niet meer over te brengen naar alle medewerkers. De Japanner Fujio cho ontwikkelende daarom in 1948 het Toyota Production System. In 1996 kwam het boek Lean Thinking uit door Jim Womack en Dan Jones, waarin het systeem omgedoopt werd tot het ‘Lean House’. Deze techniek wordt tot op de dag van vandaag nog steeds toegepast bij veel bedrijven.

Lets build!

  1. De bouwtekening (doelstelling)

In een Lean organisatie is een bijna onhaalbaar doel (Big Hairy Audacious Goal) de basis om:

  • Mensen mee te krijgen
  • Middelen te organiseren
  • Successen te meten
  • Cultuur van continu verbeteren in stand te houden

Laten we gaan kijken naar een quote uit de Moon Speech van John F. Kennedy uit 1962, waarin hij een uitdagend doel had:

Lean Huis

Het gevolg? In 1969 landde de Amerikaan Neil Armstrong als eerste man op de maan.

  1. De fundering (stabiliteit)

Een goede fundering is de start om een huis op te zetten. Bij Lean is dit niet anders, stabiliteit in een organisatie is uitermate belangrijk om de volgende stappen goed te laten verlopen. Stabilisatie krijg je door een voorspelbaar en betrouwbaar proces te realiseren. De volgende stappen zijn hierbij belangrijk:

  1. De muren (snelheid versus kwaliteit)

Om processen goed te laten verlopen moeten kwaliteit en snelheid samenwerken. Kwaliteit staat voor het continu in staat zijn om te kunnen leveren naar de  verwachting van de klant (Poka Yoke). Daarnaast staat snelheid voor het precies op tijd kunnen leveren van een product of dienst (Just in Time).

Deze twee pijlers zijn de muren van het Lean Huis en moeten dus gelijkmatig verdeeld worden. Veel bedrijven denken dat snelheid boven kwaliteit komt omdat de markt hierom vraagt. Wanneer je echter geen kwaliteit kunt bieden, heeft de snelheid geen zin. Mogelijke gevolgen hiervan zijn:

  • Resultaat / kwaliteit loopt terug
  • Processen lopen vast omdat je niet ingericht bent op de snelheid
  • Teleurgestelde klanten

Zorg er dus voor dat je éérst de focus legt op kwaliteit. Wanneer deze in orde is, kun je gaan kijken of de processen sneller kunnen verlopen. Zorg dus (net zoals bij een schildpad) voor constante, goede kwaliteit.

  1. Het hart van het huis (de mensen)

Om Lean succesvol te laten zijn, is het van belang om verandering vanuit de medewerkers te laten komen. Goed leiderschap met wederzijds vertrouwen en een helder gezamenlijk doel om naartoe te werken zijn hierbij uitermate belangrijk. Dit zal zorgen voor medewerkers die ook echt betrokken zijn bij je organisatie. Het zal leiden tot:

  • Betere bedrijfsprestaties
  • Sterk merk
  • Meer tevreden en loyale klanten
  • Uiteindelijk ook meer winst

Taiichi Ohno had dit al eerder door. Hij betrok zijn medewerkers in het proces en gaf hen de middelen om invloed uit te oefenen. Hiermee gaf hij ze het gevoel dat ze in staat waren om continu te blijven verbeteren en zij degenen waren die zorgden voor verandering; het hart van het huis.

  1. Het dak (waarde creatie)

Wanneer de voorgaande stappen uitgevoerd zijn, is het tijd om het dak te bouwen. Je gaat klantwaarde bouwen tegen lagere kosten! Door je te focussen op wat klanten écht willen, kun je processen stroomlijnen en verspillingen elimineren. Door te blijven doorvragen kun je deze gestroomlijnde processen doorvoeren zonder dat je de verwachtingen van de klant tekort doet.

Dus…

  • Het heeft geen zin om je eerst te focussen op het dak (lagere kosten) voordat de rest van je Lean huis staat.
  • Denk aan de medewerkers!
  • Lean en het Lean Huis zijn inmiddels in iedere branche toe te passen.

Lean huis

Ook interessant: