blije klanten
COPQ: Cost of Poor Quality (+ tabel)
We leven in een wereld waarin er sprake is van heel veel verspilling omdat we dingen niet in één keer goed doen. Naast heel veel tijdsverspilling, leidt het ook tot veel verspillingen van schaarse hulpmiddelen als onnodig materiaalverbruik, onnodig energieverbruik en extra milieubelasting. Wanneer systemen, producten en processen ‘perfect’ zijn, zullen deze Cost of Poor […]
Feedback: Maakt continu verbeteren makkelijker!
Continu blijven verbeteren, je zal er vast bekend mee zijn als je werkt met Lean Six Sigma. Het klinkt heel makkelijk, maar het is moeilijker dan je denkt. Neem voldoende tijd en kijk eens naar de verschillende technieken en tools die je helpen om van continu verbeteren een vanzelfsprekende cultuur te maken. Om je te […]
Wat is Celproductie? (incl. voor- en nadelen!)
Als je binnen je organisatie met de Lean filosofie aan de slag gaat, is het van belang om flow te implementeren. Hierbij ben je op zoek naar een tijdsindeling waar de waarde toevoegende tijd zo groot mogelijk is. Daarnaast wordt er gekeken hoe er continu aan de producten gewerkt kan worden. Een manier om dit […]
Wat is Operational Excellence? (+ Overeenkomsten Lean)
Operational Excellence is een methode die je als organisatie doet onderscheiden van concurrentie. De methode zorgt ervoor dat je uitblinkt in het productieproces, waarbij het verminderen van kosten en het verhogen van kwaliteit centraal staan. Dit is een belangrijk topic, omdat je als organisatie continu streeft naar efficiëntere, goedkopere en competitieve manieren om je bedrijf […]
SERVQUAL: Creëert kwaliteit en tevredenheid!
Het SERVQUAL-model (Service Quality model) is een methode die stamt uit de jaren 80. Deze methode is ontwikkeld door Zeithaml, Parasuraman en Berry en heeft als doel om de kwaliteit en klanttevredenheid in kaart te brengen. Door middel van de procesanalyse wordt het mogelijk om deze twee factoren meetbaar te maken. Omdat het model tot […]
Toyota: Het begin van de Lean filosofie
Lean komt oorspronkelijk uit Japan. Het is niet voor niets dat er zo vaak Japanse termen worden gebruikt als het om Lean gaat. Wanneer je veel bezig bent met Lean, kan het je niet ontgaan zijn dat de Toyota term vaak aangehaald wordt. Maar waarom? De twee zijn met elkaar verbonden en we gaan je […]
DMADV-cyclus, de ins & outs op een rijtje!
DMADV staat voor Define, Measure, Analyze, Design, Verify. Het is een cyclus die voortkomt uit de Design for Six Sigma. Belangrijk om te benoemen is dat je de DMADV cyclus niet moet verwarren met de DMAIC-cyclus. Zo wordt de DMAIC-cyclus gebruikt om bestaande problemen in processen te behandelen en op te lossen, terwijl de DMADV-cyclus […]
Lean toepassen met deze gratis poster!
Lean is een management filosofie die de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen vanwege alle successen die het met zich mee heeft gebracht. Bureau Tromp heeft maar liefst 3 Lean posters ontwikkeld, die de 8 verspillingen van Lean uitleggen aan de hand van animaties voor specifieke branches. Zo is er een Lean poster voor de […]
Belangrijkste Lean termen: van A t/m Z
Ben je nieuw met Lean? Of heb je je er wel al in verdiept, maar misschien nog geen training gevolgd? Dan kan het Lean vakjargon in het begin nogal overweldigend zijn. Hoe fijn is het dan om ter ondersteuning een overzicht te hebben, waarin de meest voorkomende lean termen naar voren komen? Dat is dan […]
Lean Six Sigma: Toolbox, uitleg & meer!
Processen verbeteren en verspillingen elimineren zijn belangrijke doelstellingen binnen de Lean Six Sigma methodiek. Om deze doelstellingen te behalen, zijn er Lean Tools nodig. Deze zijn te vinden in de metaforische gereedschapskist (toolbox). Elke tool kan in elke fase van het project worden toegepast. Natuurlijk zijn er voor elk doel van een specifieke fase bepaalde […]