blije klanten
Proces: Definitie(s), kenmerken & waarde
Tegenwoordig kan je alles onderbrengen in processen. Je komt ze overal tegen, kijk maar eens naar je dagelijkse werk, thuis, onderweg of als we ergens zijn. Wat je misschien opvalt, is dat je meer te maken krijgt met processen op je werk dan buiten je werk. Althans, dat denk je. Buiten je werk sta je […]
De geschikte Lean cursus voor jou!
Wanneer je je gaat oriënteren in Lean, kom je er gauw achter dat er verschillende cursussen bestaan binnen de filosofie. Zo heb je de Yellow Belt cursus waarin de basis wordt uitgelegd. Naast de Yellow Belt bestaat er de Green Belt cursus en het zwaarst en meest intensieve niveau noemen we de Black Belt. In […]
Obeya, de tool die zorgt voor ruimte en rust
Stapelen de taken zich tijdens elke vergadering op en lijken nieuwe acties nog belangrijker dan de vorige? Of heb je een duidelijk plan met je bedrijf/afdeling, maar voelt het alsof je dit plan continu opnieuw moet uitleggen? Wil je deze problemen oplossen maar weet je niet hoe? Dan is Obeya de oplossing voor jou! Definitie […]
Procesoptimalisatie: Efficiënt & goedkoop!
Procesoptimalisatie kijkt naar bestaande bedrijfsprocessen. Het is een belangrijke manier om meer efficiency en minder kosten in deze bedrijfsprocessen te creëren. Er zijn verschillende manieren waarmee je procesoptimalisatie kunt toepassen. In deze blog gaan we kijken naar deze manieren en laten we je zien hoe je zelf zorgt voor een goed werkende procesoptimalisatie. De weg […]
Project charter (inclusief template!)
Het projectcontract tussen de ‘Champion’ (opdrachtgever) en de Lean Six Sigma projectgroep wordt de project charter genoemd. Dit is een kort en levend document die tijdens iedere fase van de DMAIC vernieuwd wordt door de Black Belt. Essentiële informatie Project charters heb je in verschillende formats, maar een goede charter bevat altijd deze essentiële informatie: […]
Poka Yoke: dé tool die defecten voorkomt
Poka Yoke is een techniek ontwikkeld vanuit het Toyota Productie Systeem (later bekend als Lean) via Jidoka (het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen processen). Poka Yoke is een eenvoudige en goedkope techniek, waarmee je defecten kunt aanwijzen en kunt voorkomen. De tool wordt daarom ook wel ‘mistake proofing’ genoemd. Het ontstaan van Poka Yoke Poka […]
Het Lean Huis: Bouw je weg naar succes!
Het Japanse merk Toyota is de stichter van het Toyota Production System. Dit fenomeen is later ook wel bekend geworden als Lean, de filosofie waar we bij Bureau Tromp veelvuldig gebruik van maken. Lean is uitgegroeid tot een waar succes en kan toegepast worden op vrijwel elke organisatie. Met behulp van het Lean huis bouw […]
Alles over klantwaarde in 2 minuten!
Binnen de Lean filosofie staat de klant centraal. De klant is een van de belangrijkste factoren voor als je de Lean filosofie goed wil uitvoeren. Daarom is het van belang om klantwaarde te creëren en klantgericht te opereren. Wanneer je als organisatie een continue ontwikkeling wilt doormaken, dien je dus aan kritische en veranderende klantwensen […]
Het KANO-model in de praktijk
Zoals in meerdere blogs al is vermeld, staat de klant centraal binnen Lean en Lean Six Sigma. Volgens de zogeheten “Voice of the Customer” is het van belang om te kijken naar waar een product of dienst aan moet voldoen volgens de klant. Makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen denken vaak al te weten wat de […]
De 6 stappen van Lean
Lean is een methodiek die ervoor zorgt dat de verspillingen binnen je organisatie geëlimineerd worden. Daarnaast staan de klant en de toegevoegde waarde van het product centraal. Deze waarden worden vastgesteld aan de behoeften van de klant, omdat een klant alleen een product wilt aanschaffen wanneer het een bijdrage levert aan de wensen. Het doel […]