blije klanten
Basisstappen voor een goed begin met Lean Kaizen
Lean staat voor ‘slank’ en Kaizen betekent ‘veranderen naar beter’. Kaizen is één van de vele principes van het Toyota Production System (TPS). Lean en Kaizen worden vaak gecombineerd gebruikt, omdat de twee methodes elkaar goed aanvullen. Met Lean creëer je een visie en Kaizen is het middel om van die visie werkelijkheid te maken. […]
Root Cause Analysis
Van reactief naar proactief verbeteren: op zoek naar de grondoorzaak (Root Cause Analysis) “It’s been 84 years, and I can still smell the fresh paint. The china had never been used. The sheets had never been slept in. Titanic was called the Ship of Dreams, and it was. It really was…” Wie kent de quote […]
Procesverbetering en Procesvarianten: De Sleutel tot Succes!
Voor veel organisaties is het verbeteren van processen gelukkig al een continue activiteit. Het doel is duidelijk: klantwaarde en efficiëntie verhogen, kosten verlagen en de algehele operationele effectiviteit verbeteren. Een van de krachtigste hulpmiddelen die bedrijven inzetten bij procesverbetering, is het modelleren van processen. Dit kan op verschillende manieren: flow charts, BPMN-modellen, Value Stream Maps, […]
Lean team coach, wie of wat is dat?
Een Lean team coach is een ervaren Lean projectleider die in staat is om zijn of haar eigen afdeling of organisatie mee te nemen in een Lean transformatie. Een Lean team coach is ingevoerd in Lean (Six Sigma) en begeleidt teams naar hun rol in een Lean organisatie. Deze team coaches richten zich net zo […]
Gage R&R de tool voor betrouwbare data
In deze blog focussen we ons op continue data, waarbij de Gage R&R de methode is om je MSA uit te voeren. Eén van de pijlers van Lean Six Sigma is keuzes maken op basis van goed onderbouwde data. Daarom is het belangrijk dat de data die je gebruikt betrouwbaar is. Hoe krijg je die […]
SIPOC, geeft zicht op het proces & bepaalt de scope!
SIPOC geeft inzicht in wat een proces beïnvloedt en wie daar te maken mee heeft. Het is een tool die oorspronkelijk afstamt van de Total Quality Management beweging. Het brengt het te verbeteren proces in kaart en helpt je de scope te bepalen. In dit artikel gaan we je uitleggen wat de tool precies inhoudt […]
Kanban, de visuele Lean tool (uitleg & meer!)
Wellicht heb je er al weleens van gehoord: het FIFO (First In First Out) vullen in de supermarkt. De producten die vooraan in het schap liggen, zitten het dichtst bij de houdbaarheidsdatum en de nieuwste producten liggen achteraan. Het doel hiervan? De schappen zo vol mogelijk houden zodat het aantrekkelijker is voor de klant. Qua […]
5S: Dé tool om je werkplaats te organiseren!
5S is een handig en veelgebruikte Lean Six Sigma tool om de werkplaats overzichtelijker te maken, efficiënter in te richten, schoon te maken etc. met als uiteindelijke doel: een georganiseerde werkplek. Hierdoor voorkom je dingen zoals ‘waar zijn die ene documenten gebleven?’ of ‘in welke map zaten ook alweer die papieren die ik nodig heb?’, […]
Lean werken met het verbeterbord! (+tips)
Het succes van een Lean organisatie zit hem in de flexibiliteit en wendbaarheid. In tegenstelling tot het nemen van een aantal grote stappen, wordt het bij het nemen van kleinere stapjes makkelijker om snel bij te sturen mocht het fout gaan. Dit is bij het implementeren van Lean dan ook het beste om te doen. […]
Value Stream Mapping (Incl. stappenplan!)
Processen dienen eerst in kaart gebracht te worden voordat ze verbeterd kunnen worden. Value Stream Mapping ofwel een waardestroom analyse is een bekende tool die je hierbij kan helpen en wordt daarom gezien als één van de meest essentiële Six Sigma tools. Ook is het een belangrijke tool omdat: Het verbetermogelijkheden in kaart brengt van […]