blije klanten
Het Pull principe in 4 stappen (+ voorbeeld)
Het pull principe, ook wel het produceren op vraag genoemd, is een van de Lean principes. In tegenstelling tot het Push principe, waarbij er geproduceerd wordt op basis van aanbod.
Maar wat houdt het pull principe precies in? En hoe zorgt het voor voordelen binnen je bedrijf en de productievoorraden? In dit artikel leggen we je uit hoe pull werkt aan de hand van een voorbeeld. Daarna zullen we de doelstellingen bespreken en kijken welke manier het best werkt voor je eigen organisatie.
Wat is Pull?
Pull is gericht op de vraagzijde. Er wordt pas actie ondernomen wanneer er klanten zijn met vraag naar een bepaald product. De bestellingen verlopen een proces vanaf het einde van het productieproces naar het begin. Het kan zo zijn dat je al meerdere onderdelen hebt van een bepaald product, waardoor je deze niet meer hoeft in te kopen. Dit principe wordt ook wel het ‘Kanban’ principe genoemd. Het doel? Nooit te veel of te weinig voorraad creëren door deze pas aan te vullen wanneer het magazijn bijna op is. Veel bedrijven die gebruik maken van pull, zorgen daarentegen wel voor een veiligheidsvoorraad om out-of-stock te voorkomen en de leveringsbetrouwbaarheid te garanderen.
De kracht van Pull
Zoals hierboven al is vermeld, zorgt pull er dus voor dat er geen overmatige voorraad gecreëerd word. Omdat er eerst gekeken wordt naar hoeveel volledige producten er nog zijn en vervolgens pas te kijken naar de voorgaande processtappen, zorgt dit voor een minimale tussenvoorraad.
Laten we gaan kijken naar een voorbeeld, waarin pull in de praktijk wordt toegepast.
Pull in het productieproces
Laten we ervan uitgaan dat er geen veiligheidsvoorraad nodig is, om het voorbeeld zo makkelijk mogelijk te houden.
We zien hier het productieproces van een flesje water. De voorraad op de afbeelding, staat voor het aantal flesjes in het magazijn met een bepaald kenmerk. De 5 bijvoorbeeld, staat voor het aantal flesjes die gereed zijn voor de verkoop. De 1 staat voor het aantal flesjes waarbij er nog een etiket geplakt moet worden etc.
Stel, een klant vraagt om 10 flesjes mineraalwater. Dit ziet er als volgt uit:
- We zien dat er al 5 flesjes klaar zijn. Deze hoeven we niet meer te produceren. Dit betekent dat we nog maar 5 flesjes nodig hebben. (10-5)
- Wanneer we kijken naar de flesjes waar nog een etiket op geplakt moet worden, zien we dat er één flesje is waarbij dit moet gebeuren. Dan houden we er nog 4 over. (10-5-1)
- De stap hiervoor is het maken van de dop en deze op het flesje draaien. We zien dat er 3 flesjes klaarliggen die al van water zijn voorzien en waarbij deze stap uitgevoerd kan worden. Dan hoeven we dus nog maar 1 flesje! (10-5-1-3)
- Er liggen 4 flesjes klaar die gevuld kunnen worden met water, waarvan we er maar één nodig hebben. Dus er hoeft maar één flesje gevuld te worden.
Zoals je kunt zien, hoeven er geen plastic flesjes gefabriceerd te worden. Omdat we met het pull principe hebben gewerkt en dus beginnen aan het eind van het productieproces, zorgen we ervoor dat er geen overbodige stappen worden ondernomen.
Pull in de dienstverlening
Wie denkt dat pull alleen maar toegepast kan worden binnen logistieke processen, heeft het mis. Het kan naast productie processen ook toegepast worden in dienstverlenende processen! Kijk eens naar je eigen e-mailbox. Waarschijnlijk zul je het liefst pas nieuwe mail willen ontvangen, wanneer de eerdere mailtjes zijn afgehandeld. Je kunt dit realiseren door ‘pull’ zelf in te plannen. Maak bijvoorbeeld met jezelf de afspraak om maar 2 keer per dag je mail te checken.
Benieuwd naar meer?
Vind je dit artikel interessant en wil je meer weten over pull ( & push) en andere Lean principes? Klik dan hier en volg één van onze trainingen!