blije klanten
De Lean methodiek: Alle 5 principes op een rijtje
Lean is een begrip dat je misschien al wel vaak voorbij hebt zien komen. Toch zou het kunnen dat je de betekenis van Lean eigenlijk niet goed kent. Daarom nemen wij je in deze blog terug naar de basics en geven wij een duidelijke betekenis van Lean. Hiervoor moeten wij je enkele jaren mee terug in de tijd nemen.
Het ontstaan van Lean
Lean is ontstaan bij de autofabrikant Toyota. Zoals je waarschijnlijk weet was er aan het einde van de 19e eeuw nog sprake van handmatige productie binnen de auto-industrie en bestond hier nog niet zoiets als massaproductie. Naarmate meer mensen een auto wilden (en het zich konden veroorloven) kwam hier echter verandering in. Gedurende de 20e eeuw kende Ford al grote producties en produceerden zij op een hoog tempo nieuwe auto’s. Toyota hoorde hiervan en wilde dit zelf ook introduceren in hun fabrieken. Het bleek echter dat dit nog niet rendabel zou zijn voor de Japanse markt. Wel wilden zij verbeteringen maken in hun processen en begonnen zij met ontwikkelen van het Toyota Productie Systeem (TPS). Dit systeem hield zich bezig met het elimineren van alle verspillingen in een proces.
Meer weten over Lean en de basisprincipes onder de knie krijgen? Volg dan een Yellow Belt Training
Verspillingen zijn alle werkzaamheden die geen waarde voor de klant of voor de organisatie zelf toevoegen en waar de klant dus ook niet bereid is om voor te betalen. Er kunnen bijvoorbeeld verspillingen bestaan op het vlak van onnodige voorraden, transport of wachttijden. Met behulp van TPS werden al deze verspillingen zoveel mogelijk geëlimineerd. Hiervoor moest dus elke processtap die geen waarde voor de organisatie of voor de klant toevoegde verwijderd worden.
Een tijdje na de invoering van TPS werd onderzoek gedaan naar de methode. Hieruit bleek dat het inderdaad effectief was en kwam het volgende:
- Er waren minder tussen- en eindvoorraden nodig;
- Er werden minder fouten gemaakt;
- Er was minder inspanning nodig voor processen;
- De investeringen die nodig waren voor de productiecapaciteit waren minimaal;
- Medewerkers waren tevredener.
Na het succes van de methode besloot dr. James P. Womack het te bestempelen met een andere naam: Lean. Het basisprincipe van Lean is nog steeds hetzelfde en door de jaren heen heeft het zich ontwikkeld tot hoe wij het nu kennen: Lean Management. Dit wordt aan de hand van de 5 Lean principes gedaan.
De 5 Lean principes
-
- Waarde: stel de klant centraal. Belangrijke vragen hiervoor zijn: ‘Wie is mijn klant?’ en ‘Wat wil mijn klant?’. Zonder dit te weten kun je de behoeftes van je klanten namelijk niet vervullen.
- Waardestroom: in deze fase ga je processen identificeren die wel klantwaarde toevoegen en processen die geen klantwaarde toevoegen. Hiervoor moet je jouw huidige processen in kaart brengen om zo te ontdekken waar verspillingen zitten.
- Flow: hier ga je de gevonden verspillingen werkelijk verwijderen uit je processen. Zo hou je (idealiter) enkel de processtappen over die klantwaarde of waarde voor de organisatie toevoegen. Dit is namelijk het einddoel van Lean. Het is hiervoor wel belangrijk dat de overgebleven stappen (degene die dus wel waarde toevoegen) goed op elkaar afgestemd worden. Zo creëer je een goedlopende ‘flow’ en voorkom je dat er nieuwe bottlenecks of verspillingen ontstaan.
- Pull: ‘doe alleen dat wat nodig is, wanneer het nodig is.’. Dat is waar het bij dit principe om draait. Produceer dus alleen producten als je klant hierom vraagt om zo tussen- en eindvoorraden te minimaliseren. Het proces moet hiervoor pas beginnen zodra een klant een signaal geeft (bijvoorbeeld door een bestelling te maken).
- Perfectie: perfectie is zeer belangrijk binnen Lean. Hier wordt niet mee bedoeld dat je processen werkelijk perfect moeten zijn (want dat is haast onmogelijk), maar het is wel belangrijk dat het ‘zo perfect mogelijk’ is. Dit bereik je door continu te willen verbeteren en het elke dag een stukje beter te willen doen.
Conclusie
Dus, wat is de betekenis van Lean nu precies? Samengevat is het een methode die zich bezighoudt met het elimineren van verspillingen binnen je processen om deze zo te optimaliseren. Op deze manier verminder je kosten en doorlooptijden, werk je efficiënter, behaal je een hogere productiviteit en maximaliseer je klantwaarde.
Weet je nu wat de betekenis van Lean is? Dat is stap 1. Wil je er echter meer over weten en wil je ‘Lean werken’ ook in je eigen organisatie gaan toepassen? Bekijk dan ons trainingsaanbod eens.
Ook interessant:
- Six Sigma, wat is het?
- Welke Lean Six Sigma cursus is het beste voor jou?
- Wat is het verschil tussen Lean en Six Sigma precies?
Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)
Of deel het in je netwerk: