blije klanten
Scrum of Lean? De overeenkomsten & verschillen
Lean management is een proces dat binnen elke organisatie toegepast kan worden. Maar, naast Lean bestaan er ook andere (vergelijkbare) methoden die je kunt toepassen binnen je organisatie. Eén van die methoden is Scrum, een onderdeel van de Agile softwareontwikkeling.
Wat is Scrum?
Scrum dient als een framework voor zelforganiserende teams om projecten op effectieve en efficiënte wijze uit te voeren. Dit gebeurt in korte sprints van 1 tot 4 weken. Hierin levert een scrum team telkens een afgerond onderdeel van het totale project. Het uiteindelijke doel is om uiteindelijk een compleet en werkend product te kunnen leveren.
Scrum kan worden toegepast wanneer een opdrachtgever niet precies weet wat voor een product hij of zij wil. Wanneer scrum wordt toegepast en de sprints op een efficiënte manier worden volbracht, zal er als eerst een prototype ontstaan. Dit zorgt voor verduidelijking bij de opdrachtgever over wat er mee moet gebeuren.
Meer weten over scrum en hoe je het toepast binnen je team? Klik hier voor deze infographic in hoge resolutie op posterformaat!
Agile softwareontwikkeling
Scrum is een software ontwikkelmethode en is onderdeel van Agile softwareontwikkeling. Belangrijke factoren binnen deze methode zijn:
- Personen en interacties zijn belangrijker dan processen en tools.
- Werkende software is belangrijker dan documentatie.
- Het samenwerken met klanten is belangrijker dan onderhandelen over contracten.
- Het kunnen omgaan met veranderingen is belangrijker dan het volgen van een plan.
Overeenkomsten
Er zijn verschillende overeenkomsten te vinden tussen Scrum en Lean. We zetten de 4 belangrijkste op een rijtje:
- De grootste en belangrijkste overeenkomst tussen Scrum en Lean is dat de mensen die de werkzaamheden uitvoeren bij beide methoden, belangrijker zijn dan de tools die worden gebruikt. Ook de samenwerking van de werknemers staat bij beide methoden centraal.
- Het einddoel is het belangrijkste bij zowel Scrum als Lean. De klant is koning. Het werk dat verricht is, moet precies hetgeen zijn wat de klant verwacht. Pas als alle wensen van de klant zijn vervuld, is het einddoel bereikt. Bij Scrum betekent dit dat de klant zijn wensen continu kan bijstellen. Bij Lean geldt er dat er geen verspillingen worden gemaakt.
- De dagstart. Een begrip dat bij beide methoden van toepassing is. Bij Lean vindt er elke dag een korte evaluatie plaats, waarin er wordt besproken wat er gedaan moet worden. Bij Scrum weet iedereen in 15 minuten wat er nog gedaan dient te worden en welke problemen er zijn of zich eventueel voordoen. Officieel noemt men de dagstart van Scrum de ‘Daily Scrum Meeting’.
- Continue vooruitgang en verbetering door aanpassen en leren. Een essentieel onderdeel bij beide methoden om de waarde voor de klant te creëren. Binnen de Lean methode wordt dit ook wel Kaizen genoemd.
Verschillen
Naast overeenkomsten zijn er natuurlijk ook verschillen tussen de twee methoden. Ook hier zetten we de 3 belangrijkste op een rijtje:
- Het ontstaan van beide methoden. Lean management heeft zijn start gemaakt in de industriële sector, waarbij het doel was om de productiesystemen efficiënter in te kunnen richten en verspillingen te voorkomen.
Scrum daarentegen, heeft een creatieve en kennis instinctieve basis waarbij men zich moest aanpassen aan snelle ontwikkelingen. Dit wordt ook wel de softwareontwikkeling genoemd. - Lean is van belang voor de gehele organisatie, waarbij processen zodanig worden aangepast zodat de omgeving verbeterd.
Bij Scrum wordt er maar gewerkt in teams van maximaal 11 personen. - Verspilling is het belangrijkste onderdeel dat de Lean methodiek wil voorkomen. Dit wordt bereikt door een product op de meest efficiënte wijze te produceren, waarbij er in een langere periode constante processen in de omloop zijn en eindproducten worden gemaakt.
Korte sprints zijn daarentegen bij Scrum van belang om een deelproduct te ontwikkelen. Wanneer een prototype klaar is, wordt het getest en geëvalueerd. Daarna gaat het team verder in een tweede sprint om een aansluitend product te ontwikkelen.
Maar, welke methode kies je nu?
Het hangt van de organisatie af welke methode er gekozen word. Het is echter zo dat er geen regel is voor welke methode je moet gebruiken, omdat ze nauw aansluiten op elkaar. De hoofdzaak van beide methoden is, dat de klant altijd centraal dient te staan. Ook moet het product aansluiten op de precieze wensen van de klant, om het uiteindelijke doel te bereiken.