Slimmer werken,
blije klanten

Lean Management: 8 verspillingen

Zoals je wellicht al vaker voorbij hebt zien komen, draait het Lean Management voornamelijk om het wegnemen van zoveel mogelijk verspillingen. Naast de toepassing van Lean in productieprocessen, kan het gebruikt worden in elk soort proces. Neem bijvoorbeeld je eigen huishouden. Hier zijn vast een aantal dingen die je efficiënter kunt aanpakken, waardoor je verspillingen elimineert. Er zijn in totaal heel veel verspillingen die je kunt wegnemen. Uiteindelijk passen al deze verspillingen in 8 categorieën. Deze ‘8 verspillingen’ gaan we in deze blog allemaal verder toelichten. We laten je zien waar je op moet letten waardoor je efficiënter te werk kunt gaan, met als uiteindelijke doel: Waarde toevoegen voor de klant.

8 verspillingen

  1. Wachten

    Een proces dat niet goed doorloopt heeft vaak veel wachten als gevolg. Deze wachttijd wordt vervolgens vaak opgevuld met activiteiten die weinig tot geen waarde toevoegen. Wanneer alle stappen in het proces op elkaar aansluiten, voorkom je deze wachttijd en zinloze activiteiten. Het resultaat? Een efficiënter proces.

  2. Overbewerking

    Men spreekt van overbewerking als er meer werk wordt uitgevoerd dan wat er door de klant is gevraagd. Het is de bedoeling om niet minder, maar ook niet meer te doen. Stem dus samen met de klant duidelijke verwachtingen af en zorg dat je hieraan voldoet. De klant heeft namelijk niks aan overbodige extra’s zonder meerwaarde.

  3. Voorraad

    Veel voorraad kost veel tijd en geld. Tijd vanwege het zoeken naar de juiste middelen en geld vanwege de dure opslag. Zorg er dus voor dat je precies genoeg voorraad hebt. Dit vergt natuurlijk wel een goed verloop van het proces.

  4. Transport

    Transport kan ook veel verspillingen opleveren. Zo kun je te veel, te weinig of te vaak transporteren. Maar denk ook aan het transport van informatie, hierin kunnen namelijk ook verspillingen ontstaan. In de ideale situatie wordt er precies genoeg geleverd op de goede tijd, waardoor er geen onnodige wachttijden op voorraden ontstaan.

    8 verspillingen

  5. Fouten

    Fouten maken is menselijk maar kan daardoor wel tot verspillingen leiden. Fouten moeten hersteld worden. Dit kost tijd en voegt geen waarde toe.

  6. Overproductie

    Teveel voorraad die je waarschijnlijk niet kwijt komt is al snel het gevolg van overproductie. Tevens is de kans dat grondstoffen verspild zijn wanneer het gaat om halffabrikaten of eindproducten groot. De oplossing hiervoor? Maak niet meer dan wat de klant vraagt.

  7. Beweging

    Te veel beweging leidt tot te veel tijd, en dus tot verspilling. Zorg ervoor dat alles op de juiste plek ligt, zodat het proces sneller verloopt en er minder tijd verloren gaat.

  8. Talent

    In eerste instantie kwam verspilling van talent niet in dit rijtje voor. Tegenwoordig komt het echter steeds vaker voor dat mensen hun talenten of opgedane kennis niet in hun werk kunnen inzetten. Dit is wel degelijk een vorm van verspilling. Niet alleen is het zonde van de kennis, het kan ook leiden tot ongemotiveerde of ontevreden medewerkers.

8 verspillingen

Conclusie

Veel van deze 8 verspillingen overlappen elkaar. Vandaar dat het oplossen van een verspilling ook invloed heeft op andere verspillingen. Soms is het onmogelijk om een bepaalde verspilling weg te nemen. Het uiteindelijke doel van Lean is om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen en de klant tevreden te stellen met het eindresultaat.

8 verspillingen

Ook interessant: