Slimmer werken,
blije klanten

De SMART aanpak uitgelegd (+ tips!)

Wellicht hoor je het wel vaker: “Zullen we dit SMART aanpakken of maken?”. SMART is een afkorting, maar waar staat het precies voor en waar is het goed voor? In deze blog leggen we het je uit en vertellen we je alles over SMART, zodat je weet waar je aan toe bent!

SMART

Waar staat de afkorting voor?

De letters SMART zijn een afkorting. Het staat voor ‘Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden’. Deze term gebruik je als je concreet wil maken wat je aan het doen bent of gaat doen. Achteraf wordt het hierdoor makkelijker om een opdracht of taak als geslaagd te zien. Denk bijvoorbeeld aan je salesteam. Je wilt samen aan de slag met continu verbeteren en vervolgens roept iemand dat de afdeling inderdaad beter kan. De vraag is dan: Wat is beter? En hoeveel beter kan het precies?

Alle letters van SMART op een rijtje

Specifiek
Het moet duidelijk zijn binnen je team wat jullie precies willen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan meer omzet realiseren in een bepaalde sector. Dit is een specifiek doel.

Meetbaar
Vervolgens is het van belang om je doel meetbaar te maken. Het aantal leads dat jouw salesafdeling per maand kan realiseren is hier een goed voorbeeld van.

Acceptabel
Naast de doelstelling dat het voor iedereen helder moet zijn wat je voor ogen hebt, is het ook van belang dat iedereen achter deze doelstelling staat. Je team moet het ermee eens zijn dat er meer leads gegenereerd gaan worden, omdat ze zien dat het dé stap is naar meer omzet.

Realistisch
Duidelijke, haalbare doelen leiden tot motivatie. Je medewerkers ervaren een kick als ze een uitdagend doel behalen. Je bepaalt met elkaar het verschil tussen uitdagen en over de kling jagen, zodat de doelen uitdagend maar realistisch blijven.

Tijdsgebonden
Tijdsindicatie koppel je als laatst ook aan het behalen van een bepaald doel. Je vraagt je hier af in welke tijd het doel redelijkerwijs te behalen is.

3 tips om SMART effectief toe te passen!

  • Kwaliteit moet ten alle tijden hand in hand gaan met kwantiteit. Wanneer je besluit beloningen te koppelen aan doelstellingen, kan het leiden tot het afraffelen van werk om aan bepaalde doelstellingen te voldoen. Dit leidt op de lange termijn tot ongewenste resultaten. Voorkom dus perverse prikkels.
  • Als je SMART werkt, geld de regel ‘less is more’. Het merendeel van persoonlijke activiteiten hoeft niet eens SMART gemaakt te worden. Ga ook niet alles meetbaar en kwantificeerbaar maken. Hierdoor ontstaat er namelijk een gebrek aan focus. Bepaal bedrijfsdoelstellingen en breng deze in verband met team- en persoonlijke doelstellingen, zodat iedereen weet hoe ze kunnen bijdragen aan het ‘hogere’ doel.
  • Bij successen stilstaan en deze vieren is belangrijk, omdat zo iedereen herinnerd wordt aan het behaalde doel. Het hoeft niet persé een financiële beloning te zijn, maar een moment waaraan iedereen kan terugdenken als ze bezig zijn met het werken aan andere doelen.

SMART

Ook interessant: