Slimmer werken,
blije klanten

Wat is Operational Excellence? (+ Overeenkomsten Lean)

Operational Excellence is een methode die je als organisatie doet onderscheiden van concurrentie. De methode zorgt ervoor dat je uitblinkt in het productieproces, waarbij het verminderen van kosten en het verhogen van kwaliteit centraal staan. Dit is een belangrijk topic, omdat je als organisatie continu streeft naar efficiëntere, goedkopere en competitieve manieren om je bedrijf te verbeteren. Operational Excellence is een essentiële tool om de marktpositie te consolideren en bestaansrecht te garanderen. In deze blog leggen we je uit wat deze tool precies inhoudt en hoe het past bij de Lean filosofie.

Operational Excellence

Operational Excellence, wat is het en waar komt het vandaan?

Operational Excellence is ontstaan in het “Customer Intimacy and Other Value Disciplines” model van Treacy en Wiersema (1993). Treacy en Wiersema hebben naast Operational Excellence nog twee waarde-strategieën beschreven waar een organisatie zich mee kan specialiseren: Product Leadership (excellent product of merk) en Customer Intimacy (excellente klantrelatie).

Terug naar Operational Excellence. Deze methode wordt gebruikt binnen organisaties wanneer er gestreefd wordt naar een dienstverlening waarin de wensen van de klant centraal staan. Denk hierbij aan de productie, waarbij alles dat wordt geproduceerd in één keer goed gaat. Daarnaast worden deze producten geproduceerd wanneer de klant dit wil en tegen een concurrerende prijs. Het gevolg? Een betere klantbeleving bij de afname van het product of dienst. Ook verhoogt het de productiviteit en leidt het tot lagere kosten.

Operational Excellence

Karakteristieken

Operational Excellence kent een aantal belangrijke karakteristieken. Deze zijn nodig voor als je het gaat implementeren. Ten eerste moet je zorgen voor een hoge mate van standaardisatie in je producten en dienstverlening en variatie in het assortiment beperken. Daarnaast wordt er vaak geïnvesteerd in Supply Chain Management, wat ervoor zorgt dat de producten altijd voorradig zijn en bezorgd kunnen worden. Ook meetsystemen komen van pas. Deze genereren belangrijk en relevante data die helpen de procesefficiënte te bevorderen.

Het implementeren van de methode brengt de nodige voordelen met zich mee. Zo zijn bedrijven die deze filosofie toepassen in staat hun producten aan te bieden tegen een lagere prijs omdat ze hun operationele processen optimaliseren. Dit zorgt er weer voor dat ze een hogere marge creëren dan hun concurrenten, wat ze een competitief voordeel geeft.

Overeenkomsten met Lean

Lean en Operational Excellence kennen veel overeenkomsten in hun denkwijzen en overtuigingen. Niet voor niets wordt Lean het meest gebruikt om de methode te gebruiken. Zo streven beide technieken naar het verbeteren van de procesinrichting van een organisatie. Daarnaast kiezen ze beiden een programmatische benadering, waarbij operationele procesprestaties en continu verbeteren centraal staan.

Operational Excellence kenmerkt zich in het systematisch focussen op klantwaarde om zo continue verbetering van operationele processen door te kunnen voeren. Daarnaast worden de activiteiten en processtappen die geen waarde toevoegen voor de organisatie of de klant geëlimineerd of beperkt. Kennis en vaardigheden van medewerkers en de toepassing van technologie en innovatie zorgt voor een betrouwbaarder en voorspelbaar proces. Ook zorgt het voor een verhoging van de productiviteit (procesefficiëntie).

Het Lean huis en Operational Excellence

Het visuele raamwerk van Lean, het ‘Lean huis’, omschrijft het systeem van procesverbetering. Operational Excellence lijkt hier veel op. Zo is de focus op klantwaarde en de hoge mate van standaardisatie gelijk. Door systematisch te streven naar de kortste doorlooptijd en de hoogste kwaliteit bereik je een efficiënter proces en daarmee lagere kosten.

Lean huis

Benieuwd naar meer?

Operational Excellence wordt steeds vaker ingezet. Het vraagt om een organisatorische transitie waarbij gedragsverandering, een langetermijnperspectief en doorzettingsvermogen essentieel zijn. In totaal kan het correct toepassen wel vijf tot tien jaar duren.

Wil je meer weten over Operational Excellence en kijken of het binnen je eigen organisatie toepasbaar is? Volg dan een van onze (online) Lean Six Sigma Green Belt trainingen!

Operational Excellence

Ook interessant: