blije klanten
Toyota: Het begin van de Lean filosofie
Lean komt oorspronkelijk uit Japan. Het is niet voor niets dat er zo vaak Japanse termen worden gebruikt als het om Lean gaat. Wanneer je veel bezig bent met Lean, kan het je niet ontgaan zijn dat de Toyota term vaak aangehaald wordt. Maar waarom? De twee zijn met elkaar verbonden en we gaan je in deze blog laten zien hoe deze link tussen de twee termen gemaakt kan worden.
De geschiedenis
Als we gaan kijken naar het begin van Lean, zien we dat deze filosofie zelfs eeuwen terug al toegepast werd. Zo was met in het Arsenaal van Venetië al bezig met Lean (met name het flow principe) in de 16e eeuw! Het werd gebruikt om elke dag een schip te kunnen produceren. Wellicht ken je het verhaal van Henry Ford ook wel. In 1914 gebruikte hij het principe van de lopende band om de eerste vorm van massaproductie van auto’s in leven te roepen. We zien dus dat Lean binnen veel organisaties is toegepast door de jaren heen. Toch wordt de filosofie het meest geassocieerd met Toyota. De vraag blijft dus, waarom?
De beginselen van Lean
Het antwoord op de vraag waarom Toyota het meest geassocieerd wordt met Lean, is dat deze autofabrikant de grondlegger is van de filosofie. Het begin hiervan speelt zich ver terug in de tijd af, in de jaren ’20. Toyota bestond al, maar was nog geen autofabrikant. Het was een bedrijf dat gericht was op het produceren van weefgetouwen onder de naam ‘Toyoda Automatic Loom Works’. De oprichter, Sakichi Toyoda, vond een weefmachine uit die automatisch stopte wanneer er een foutje gemaakt werd. Tegenwoordig noemen we dit Jidoka, één van de fundamenten van Lean.
Begin jaren ’30 nam de vraag naar katoen af. Toyoda’s zoon, Kiichiro Toyoda, ging op zoek naar een alternatief en bedacht om een autofabrikant te worden. Ook kreeg het bedrijf een nieuwe naam: ‘Toyota Motor Corporation’. Zijn doel? Het bouwen van de beste auto’s ter wereld.
Toyota was na de Tweede Wereldoorlog genoodzaakt om te zoeken naar een betere methode voor het productieproces in verband met de schaarste van grondstoffen en geld. De autofabrikant Ford deed rond die tijd goede zaken. Eji Toyoda (een neef van Kiichiro) ging op bezoek bij de fabriek van Ford en onderzocht hun productieproces. Hij stelde veel inefficiënte stappen vast, en constateerde dat deze manier van werken niet zou gaan werken voor een klein bedrijfje als Toyota. Hij concludeerde dat Toyota kwaliteit boven kwantiteit moest plaatsen. Deze conclusie werd doorgevoerd in het proces en werd later het ‘Toyota Production System’ (TPS) genoemd.
Begin van het Toyota Production System
Het TPS systeem bestaat uit Kaizen, waarin mensen de verantwoordelijkheden krijgen om continu de kwaliteit te verbeteren. Daarnaast bestaat het uit het elimineren van verspillingen. Het systeem is daarnaast gebaseerd op twee fundamenten. Dit zijn Jidoka (het inbouwen van kwaliteit) en Just-In-Time (een proces gericht op de vraag). Het Klinken deze termen bekend in je oren? Dat kan kloppen, want dit is precies wat we terugzien in de Lean filosofie. TPS is waar Lean vandaan komt!
De kwaliteit die Toyota leverde als gevolg van het toepassen van TPS was vele malen beter dan de meeste Amerikaanse autofabrikanten. Uit een studie uit de jaren ’90, blijkt dat Toyota van alle producten minder nodig had om hetzelfde resultaat te krijgen. Een ‘Leaner’ proces dus. Deze resultaten zijn beschreven in het boek van Womack & Jones: ‘The Machine That Changed The World’. Dit boek gebruikte als eerst het woord ‘Lean’. Ook werden de vijf fases beschreven: Waarde, waardestroom, flow, pull en perfectie. Womack & Jones hebben de meeste Japanse termen behouden. Dit is de reden waarom we op dit moment nog steeds veel Japanse termen tegenkomen als we bezig zijn met Lean.
Interessant?
Tegenwoordig is Lean niet meer weg te denken bij organisaties. Het is een wereldwijd fenomeen en gaat ver terug in de tijd. De beginselen van Lean zelfs al eeuwen terug, maar met de komst van Toyota werd het samengevoegd tot één filosofie. Wil je meer weten over Lean, hoe je het kunt toepassen en waarom het zo belangrijk is voor een goedlopende organisatie? Schrijf je vandaag nog in voor een van onze (digitale) Lean Yellow Belt trainingen!